Subscribe Us

Wednesday 6 February 2019

Umrah 2018

Assalamualaikum dear readers,

Alhamdulillah pada penghujung tahun lepas, saya dan keluarga telah dijemput sekali lagi untuk menunaikan ibadah umrah. Alhamdulillah.

Namun perjalanan kali ini tidak lah mudah kerana Allah telah mendatang kan sedikit ujian kepada saya. Walau bagai mana pun, saya anggap ada hikmah yang tersembunyi yang Allah lebih tahu. InsyaAllah. 

Umrah kali ini, kami cuba untuk menjalankan umrah DIY. Kami beruntung kerana ada ahli keluarga kami yang boleh berbahasa Arab dengan baik, jadi isu language barrier bukan lah satu masalah buat kami. Namun, untuk menjalani umrah DIY ini bukan lah mudah. Permohonan visa kami agak bermasalah tetapi berkat doa, semua nya berjalan lancar.

Persiapan sebelum menunaikan umrah juga sama seperti biasa. Kami mencari travel agent yang boleh membantu kami dengan persiapan visa, menjalani kursus umrah, mengambil suntikan vaksin, serta membeli pakaian yang sepatutnya disana.

Kami sekeluarga telah memilih penerbangan terus ke Jeddah. Alhamdulillah, jam 6petang waktu Jeddah, kami telah selamat tiba di sana. 

Alhamdulillah, kami telah berada di Mekah selama 6 hari dan selama 5 hari pula, kami berada di Madinah.



Mekah

on the way to Masjid

Kaabah

Diluar Masjidil Haram

Menara Jam


Safa







Madinah











Ziarah Mekah & Madinah

Kilang membuat Al Quran. Dapat Quran free dekat sini. Alhamdulillah

Tempat Melontar

Couldn't remember the name of this place, tapi dekat sini ada Maqam. One of the Maqam, it is said belongs to Saidatina Khadijah. 

Mina Camp. MasyaAllah 

Jabal Rahmah

Jabal Nur = Gua Hira'

Sumber Air Zam Zam





Alhamdulillah. Satu pengalaman yang sangat bermakna. Umrah kali ini yang secara DIY, semua pun kena buat sendiri. Makan, transport semua urus sendiri. Alhamdulillah rezeki kami. Kali ini, dari Mekah - Madinah, kami memilih untuk menaiki Haramain Speed Train. Harga tiker lebih kurang 250 Riyal. Laju dan selesa. 




okay. sampai di sini saja. InsyaAllah. Semoga Allah pilih lagi untuk kita semua menjadi tetamu Nya. InsyaAllah.

Assalamualaikum.





No comments:

Eid

Happy Eid Everyone. It's been a while since I posted in this blog. Wishing everyone eid mubarak.

Popular Posts

Advertisement

Main Ad