Subscribe Us

Monday 4 May 2015

Nikmat Tuhan Mana Yang Kau Dustakan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ



Lately aku banyak fikir nasib aku. Masa depan aku. Sampai hari ni dah habis belajar sekian lama nya, rezeki nak kerja tu masih belum sampai. Sumpah aku cemburu tengok kawan2 aku dah kerja. Sedangkan aku? Nak kata result tak elok, rasa nya elok dah. Haih la nasib.

Kadang2 aku sedih fikir, apa usaha aku ni tak cukup lagi ke? Macam2 dah usaha tapi masih takde hasil lagi. Aku apply berlambak2 kt jobstreet tu, aku apply through email, aku pos pulak, aku g career fair. Semua takde hasil. Sampai bila la nak jadi lagu ni. Aku nak jugak rasa ada kerja tetap, boleh la bantu mak ayah aku. Aku nak kumpul duit nak bayar PTPTN aku tu. Aku nak kumpul duit nak sambung Master. Aku nak kumpul duit nak tunaikan Haji / Umrah. Tapi......

Ada kawan sorang tu. Bukan la aku nak memburuk kan dia ke ape. Die sembahyang ala kadar je. Aku tau sebab aku sebilik dengan die. Tapi habis belajar je dapat terus kerja. Jawatan executive pulak tu. Murah betul rezeki dia. Tengok la. Apa lagi die nak cari dalam hidup.

Teringat dengan Surah Ar-Rahman ni:



Kadang2 benda macam ni buat aku terfikir. Betapa sayang nya Allah dengan kita. Kita ni buat tak peduli kat Dia, tapi rahmat dan kasih sayang Dia tu dekat kita tak pernah putus. Kita lupa macam mana kat dia, dia tetap bagi rezeki dekat kita. Kita buat la tak hirau pon nak solat, Allah tetap kurniakan rezeki melimpah ruah kat kita.

Jadi, kita ni kena la sentiasa bersyukur, kene banyak muhasabah diri. Aku tak cakap kat orang. Aku cakap kat diri sendiri. Aku tau aku ni banyak lompang sana sini. Diri tu masih banyak silap nya.

Jujur la aku cemburu sebenarnya dengan dia. Takpela. Aku anggap tu rezeki dia. Rezeki aku mungkin lambat. Yang penting aku kene sabar dan usaha. Dan yang pasti, setiap yang berlaku tu ade hikmah di sebaliknya. 

No comments:

Eid

Happy Eid Everyone. It's been a while since I posted in this blog. Wishing everyone eid mubarak.

Popular Posts

Advertisement

Main Ad